Kundesenter


Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.

1. Avtalen

Avtalen består, i tillegg til dette dokumentet, av opplysningene i nettbutikken og eventuell korrespondanse du har hatt med oss i tiden før kjøpet. Hvis vi har avtalt noe før kjøpet som er bedre for deg enn det som står her, gjelder det som er avtalt. Hvis det står noe i denne avtalen som er bedre for deg enn det vi har avtalt er det dette dokumentet som gjelder (såfremt det ikke bryter med lovene).

 

2. Partene

Selger, heretter kalt vi eller oss, er Ultimate Nordic AS, Tevlingveien 23, Postboks 23, 1081 Oslo. Vårt organisasjonsnummer er 910 123 068. Du kan sende e-post til post@orack.no Kjøper er den person som foretar bestillingen, heretter kalt deg eller du.

 

3. Priser

Prisene i nettbutikken inkluderer merverdiavgift. Totalprisen, altså prisen du skal betale inkludert tillegg som frakt og avgifter, er oppgitt i nettbutikken når du bestiller.

 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende både for deg og oss når vi har mottatt bestillingen. Hvis det har skjedd en feil som både du og vi burde forstå er feil gjelder ikke dette. F.eks. hvis du trykket feil og bestilte 100 jakker men bare skulle ha 1 er du ikke bundet til å kjøpe 100. Eller hvis du bestiller ett produkt som er gratis fordi det er feil i nettbutikken er vi ikke bundet til å gi deg produktet. Vi gir aldri bort varer gratis.

 

5. Ordrebekreftelse

Når vi har mottatt din bestilling sender vi deg en ordrebekreftelse med én gang. Du bør sjekke at denne er riktig. Skulle du oppdage feil bør du si ifra til oss så fort du kan, så vi får rettet opp i det.

 

6. Betaling

Når du handler i nettbutikken med kort blir beløpet reservert, det vil si at du ikke kan bruke penger på noe annet, men at vi ikke kan bruke dem heller. Så fort varen sendes fra oss blir pengene overført fra deg til oss. Velger du å få varene først og betale senere med klarna får du tilsendt en faktura. Forfallsdato er 14 dager fra tidspunktet varene er sendt ut. Du kan også velge delbetaling med klarna konto. Klarna Konto er en rammekreditt fra Klarna som gir deg som forbruker mulighet til å betale kjøp i månedlige avdrag med 1/24 av totalbeløpet. Mer informasjon om Klarna Konto, samt alminnelige fakturavilkår og standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt finner du på sidene til Klarna. Hvis du er under 18 år kan du ikke betale med faktura.

 

7. Levering

Vi sender varene så fort vi kan til adressen du oppga ved bestilling. Leveringstiden varierer med hvilken leveringsmåte du har valgt. Den tiden det vanligvis tar er oppgitt når du bestiller. Det kan skje at varen blir forsinket utover tiden det vanligvis tar og som vi har opplyst deg når du bestilte - da får du beskjed. Det kan også skje at vi har feil saldo på en vare du bestiller og ikke klarer å skaffe den til veie. I slike tilfeller er vi ikke forpliktet til å levere akkurat den varen, men vi kontakter deg med et tilbud om en tilsvarende vare og gjør det vi kan for at du skal bli fornøyd. Hvis du har ombestemt deg og ikke ønsker varen likevel må du fremdeles ta den imot og sende den tilbake til oss. Hvis ikke tar vi betalt for både frakt og tid med å behandle din ordre, minst 350 kroner. Men det er lov å ombestemme seg. Gir du oss beskjed før vi sender varen eller du sender varen(e) tilbake til oss koster det deg ingenting.

 

8. Risikoen for varen

Med risiko for varen mener vi hvem som har ansvaret for å erstatte eller reparere varen du har kjøpt dersom det skulle skje noe. Dette ansvaret er vårt frem til du har mottatt varen. Det regnes som at du har mottatt varen når den er levert dit du ønsket å få den levert.

 

9. Angrerett

Du kan alltid angre på kjøpet innen 14 dager fra du mottok varen(e). Om du angrer på hele bestillingen får du også refundert frakten og eventuelt andre gebyrer eller avgifter. Dersom du bare angrer på deler av bestillingen får du tilbake penger for varen(e) som er returnert. Varen som returneres må være salgbar for oss. Ifølge den nye angrerettloven kan du ta varen i vanlig bruk og fremdeles angre innen 14 dager. Da har vi rett til å kreve kompensasjon for verditapet på varen. I mange tilfeller, som når det dreier seg om klær, vil vi regne verditapet som nesten totalt, og kreve tilsvarende kompensasjon. Hvis du tenker på å angre på et kjøp der du har tatt varen i bruk anbefaler vi at du tar kontakt med oss først, så blir vi enige om en løsning. Hvis det er noe feil med varen regnes dette som reklamasjon og det har vi skrevet om lengre ned.

 

Angrerett for kjøp av teamtøy, herav menes alt som har blitt designet/tilvirket på produktet etter ønsker/krav fra kunde. Dette er å anse som spesialproduksjon og B2B-salg, derav ikke lagervare i utgangspunktet for Ultimate Nordic. Angrerett for vårt teamtøy omfattes dermed av unntak i jfr. § 22. Unntak fra angreretten. Angreretten gjelder ikke avtaler om: e) levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg.

 

Eksempel: Når du bestiller en sykkeltrøye med din klubb sitt design i web-shopen tilegnet klubben du er medlem hos, vil angreretten fravike. Kjøper du en ordinær Giro sko i samme nettbutikk vil angreretten gjelde.

 

10. Undersøkelse av varen

Når du mottar varen fra oss anbefaler vi at du sjekker at alt er som det skal, det vil si at du har fått rett produkt, om det er blitt skadet under transporten eller om det er noen andre mangler. Hvis du oppdager noen feil eller mangler må du melde fra om dette ved reklamasjon. Mer om dette i neste punkt.

 

11. Reklamasjon

En reklamasjon vil si at det er en feil eller mangel ved varen. Om du oppdager dette må du gi oss beskjed innen rimelig tid, og helst så snart som mulig. Dersom vi ikke har levert varen når vi har sagt at den skal leveres regnes dette også som en mangel og igjen må du gi oss beskjed innen rimelig tid. Denne beskjeden bør være skriftlig. Du kan reklamere senest to år etter at du fikk varen, eller fem år hvis det er varer som er ment til å vare vesentlig lengre.

 

12. Dine rettigheter ved forsinkelse

Dersom vi ikke leverer varen(e) eller leverer senere enn vi har avtalt og dette ikke er din skyld kan du, med forbrukerkjøpsloven i hånden, holde tilbake betaling, kreve at vi leverer, heve kjøpet eller kreve erstatning. Husk at om vi gir deg beskjed om at varen er forsinket leverer vi ikke senere enn avtalt. Men generelt er vi ikke vanskelige om du ikke vil ha varen likevel, bare du gir oss beskjed.

Oppfyllelse: Du kan kreve at vi skal levere varen(e) innen rimelig tid dersom det ikke er umulig eller urimelig for oss å få dette til.

Heving: Du kan kreve å gå fra kjøpet dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis vi ikke leverer innen en tilleggsfrist du har gitt.

Erstatning: Du kan kreve erstatning for tap du lider som en følge av forsinkelsen. Slik erstatning står det mer om i Forbrukerkjøpslovens § 24. Husk at om du skal kreve noe av dette så må du gi oss beskjed om at du reklamerer på leveringstiden slik det står om i punkt 11.

 

13. Dine rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke er din skyld kan du, fortsatt med forbrukerkjøpsloven i hånd, holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.

Retting eller omlevering: Du kan kreve at vi retter mangelen eller leverer ny tilsvarende vare såfremt dette ikke er umulig eller urimelig dyrt for oss. Skal vi reparere eller levere ny må vi gjøre det innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg. Vi kan velge om vi skal prøve å reparere eller levere ny, men ikke mer enn to ganger for samme feil.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan du kreve forholdsmessig prisavslag. Vi kan velge å heller prøve å reparere feilen eller gi deg en ny vare.

Heving: I stedet for prisavslag kan du heve avtalen, men ikke når mangelen er uvesentlig. Vi kan velge å heller prøve å reparere feilen eller gi deg en ny vare.

Erstatning: Du kan også kreve erstatning for økonomisk tap du lider som følge av at varen har en mangel. Dette står det mer om i Forbrukerkjøpslovens § 33. Husk at om du skal kreve noe av dette så må du gi oss beskjed om at du reklamerer på en mangel slik det står om i punkt 11. Husk at dette gjelder feil og mangler. Returer som skyldes skuffelse eller anger behandles under punkt 9.

 

14. Våre rettigheter

Dersom du ikke betaler eller oppfyller avtalen, og dette ikke er vår skyld, står det i Forbrukerkjøpsloven at vi kan holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra deg. Vi kan også kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse: Dersom du ikke betaler noe, kan vi fastholde kjøpet og kreve at du betaler, men dette gjelder bare hvis vi har levert deg varen(e) og ikke venter veldig lenge.

Heving: Om du ikke betaler i det hele tatt kan vi heve kjøpet.

Erstatning: Vi kan kreve erstatning fra deg for økonomisk tap vi lider som følge av kontraktsbrudd fra din side ifølge Forbrukerkjøpslovens § 46.

Renter: Dersom du ikke betaler det som er avtalt, kan vi kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling etter at vi har varslet deg om at du ikke har betalt, kan vi sende saken til inkasso.

Gebyr ved uavhentede varer: Dersom du unnlater å hente varer som ikke er forskuddsbetalt, kan vi belaste deg med et gebyr på minst 350,- kroner. Gebyret dekker kun våre faktiske utlegg for å levere varen og få den tilbake til oss når du ikke henter den.

 

15. Garanti

Det hender varer vi selger har garanti. En garanti er ekstra gode rettigheter og kan aldri være dårligere enn det vi har beskrevet her.

 

16. Konfliktløsning

Vårt mål er å være så smidige som mulig slik at vi unngår konflikter. Skulle vi likevel ikke komme til enighet kan du ta kontakt med Forbrukerrådet. Om det ikke fører frem kan vi eller du, skriftlig, be om at konflikten skal løses av Forbrukertvistutvalget. Dersom heller ikke dette gir noen løsning er det Tingretten som til syvende og sist tvinger gjennom en løsning.